Matchmaking (Eşleştirme) Sistemi Nasıl Çalışır? | TürkOW
ESLESTiRME

Blizzard’ın resmi forumunda açılan bir konu ile ışık tutulan eşleştirme sistemine dair bilgileri sizlerle paylaşıyoruz. Konu oldukça uzun olduğundan öncelikle bir özet geçmek için aşağıdaki videoyu hazırladık. Eşleştirme sisteminin diğer detaylarını yazımızda okuyabilirsiniz.

Matchmaking Sistemi Nasıl Çalışır?

Matchmaking sistemi, bir oyuncunun oyun bulma sırasına girdiğinde onu diğer 11 oyuncuyla buluşmasını sağlayan karmaşık yapılı bir sistemdir. Bu sistemin birbirinden farklı faktörü bulunmaktadır. Hesaba katılması gereken çok fazla detay vardır. Bunların bazıları hakkında bilgileri burada bulabileceksiniz ama bazıları hakkında bilgiler hala sır olarak kalacaktır. Açıklanması zor olan bilgilerin açıklanmadığını düşünürseniz daha sağlıklı ilerleyebilirsiniz.

Sistemin en önemli faktörü zamandır. Sistem size en kısa sürede oyun bulacak şekilde geliştirilmiştir. Sistemin en temel amacı budur. Oyuncular beklemekten hoşlanmazlar. Her ne kadar hep adil oyun istiyoruz deseler bile adil oyun uğruna 10-15 dakika beklemek için gerekli sabrı maalesef göstermezler. Bir oyuncunun çok fazla beklemesi en iyi eşleşmenin oluşacağının garantisi de değildir.

Gerçek olan bir diğer durum ise oyuncuların kazandıklarında mutlu olmalarıdır. Yani bir oyuncuyu sürekli olarak kaybedeceği bir eşleşme ile meşgul ederseniz gününün berbat geçtiğini söylemekten sakınca görmeyecektir. Bunun sorumluluğunu ise doğrudan Overwatch’un eşleştirme sistemine atacak ve söylenmeye başlayacaktır. Her oyuncunun gönlünde yatan kazanmaktır. Uzun soluklu bir mücadele ile kazanmak en tatmin edici olandır ama psikolojik açıdan istenilen daima kusursuz ve bir solukta galibiyettir. Bir oyuncunun uzun süre bekledikten sonra uzun soluklu bir mücadele ile kaybettiğini bir hayal edin. Yerinde olmak bile istemeyeceğiniz “kabak gibi” ortadadır.

Sistemin ikinci en önemli faktörü gecikme süresidir. Buna ping dersek daha anlamlı olacaktır. Oyuncular sunuculara benzer uzaklıkta olan noktalardan seçilerek bir eşleştirme yapılır. Böylece bir oyuncunun diğerine nazaran ping avantajını elde etmesinin bir nebze önüne geçilir. Yapılan stres testleri sırasında bazı durumlarda ping unsuru göz ardı edilerek eşleştirmeler yapılmıştır. Bu eşleştirmelerden oyuncuların elde ettiği oyun deneyimleri tam anlamıyla berbattır. Bu nedenle ping maç eşleşmelerinde önemli bir faktör olmaktadır.

Sistemin üçüncü en önemli faktörü ise gruplaşmadır. Genel olarak aşağıda daha açıkça belirtildiği gibi oyuncular kendilerine benzer gruplaşma niteliklerinde olan oyuncularla karşılaşırlar. Tek başına oynayan oyuncuları tek başına oynayan oyuncularla bir araya getirmeye özen gösteririz. Çok nadir durumlarda farklı manzaralarla karşılaşabilir ama bunlar gerçekten çok nadirdir.

Buna ek olarak gruplaşma sistemdeki en büyük zorluklardan birisidir. Overwatch bir takım oyunudur. Dolayısıyla birlikte oynamak isteyen oyunculara her türlü kolaylık sağlanır. 2 kişilik bir grup halinde oyun bulma sırasına giren kişinin karşıda 2 kişilik grup halinde olan bir kişiyle oynaması en doğru deneyimi yaşamasını sağlayacaktır. İşte bu hususta gerek görüldüğü taktirde zaman ve ping faktörünün etkisinde ufak tefek oynamalar söz konusu olur. Oyun içerisinde sosyal sistemin iyileştirilmesinin ardında yatan gerçek aslında tam olarak budur.


Matchmaking sisteminin işleyişi hakkında daha detaylı ve alt başlıklı bilgilere aşağıdan ulaşabilirsiniz. En doğru örnekler verilerek, ExcaliburZ ve Jeff Kaplan tarafından sunulan bilgilere sadık kalınarak yazı sadeleştirilmiş ve eklemelerle desteklenmiştir.

1. Beceri Nedir?

Bir oyuncunun beceri niteliği doğrudan hesaplanmamaktadır. Oyuncunun becerisi tahminler ve oyun içi başarılarından yola çıkılarak saptanmaktadır. Burada temel olan durum oyuncunun kazandığı veya kaybettiği maçlardır. Yani bir oyuncunun becerisi büyük ölçüde maçlardaki başarısına göre belirlenir. Oyuncunun saptanan becerisi Matchmaking Rating olarak adlandırılır, bu adlandırmayla sık sık MMR olarak karşılaşırsınız.

2. MMR Hakkında Detaylı Bilgi

MMR hakkında daha fazla bilgi vermek gerekirse aslında bu değer maç başına bir maçı kazanma olasılığınız ile eşdeğerdir. Örnek vermek gerekirse, karşı karşıya gelen her iki takımın MMR değerleri ortalama olarak standart rakam 1500 olsun. 1500-1500 eşleşmesinde her iki tarafın kazanma oranı %50 durumundadır. Maçı kazanan takımın MMR değeri artış gösterirken, kaybeden takımın değeri düşüş gösterir. 1600 MMR değerine sahip bir oyuncuysanız ve 1500 MMR değerinde birileriyle karşı karşıya geldiyseniz bu durumda sizin kazanma ihtimaliniz %64, karşı tarafın ise %36 olur. Burada dikkat edilmesi gereken sizin MMR değeriniz karşı takımın ortalamasıyla karşılaştırılır ve buna göre bir kazanma olasılığı ortaya konur. Rakip takımdan bir oyuncuda sizin takımın ortalamasına göre bir kazanma olasılığına sahiptir.

3. MMR Değişim Sıklığı

Bu konu biraz çetrefilli diyebiliriz. Overwatch standart bir derecelendirme faktörü kullanmaktadır. StarCraft II oyununda standart derecelendirme rakamı 32 olarak belirlenmiştir. Fakat Overwatch’ta böyle olup olmadığını bilmemekteyiz. Eğer bir oyuncunun MMR değerine göre kazanma olasılığı %50 ise bu durumda söz konusu oyuncu kazanması halinde 16 puan alır, kaybetmesi halinde 16 puan kaybeder. Kısacası 1500 olan oyuncu 1516 MMR değerine çıkış yapar. Nitekim bir oyuncunun büyük sıçramalar yapması neredeyse çok güçtür. %99,99 kaybetme olasılığına sahip bir oyuncu oyunu kazandığı zaman 32 puan alır ama bu tahmin edebileceğiniz gibi güç bir durumdur.

4. Oyuncu Arama Aralığı

Oyuncu arama aralığı konusunda net bilgi verebilmek pek mümkün değil. Fakat 1500 MMR derecesini baz alacak olursak genelde bir oyuncu 1450-1550 MMR aralığında oyuncularla karşılaşır. Bir oyuncu oyun arama kuyruğunda ne kadar fazla vakit geçirirse bu aralık belirli düzeyde açılmaya başlar. Örneğin, 1 dakika kuyrukta bekleyen bir oyuncu 1 dakika sonunda 1400-1600 aralığından oyuncularla karşılaşabilir. 2 dakika sonunda bu aralık 1300-1700 olabilir. Overwatch’un sistemi oyuncuların kuyrukta kalma süresini en aza indirmeye uğraştığı için bu aralıkların meydana gelmesi doğal bir durumdur.

5. Oyun İçi Durumların Etkisi

Bu konunun net anlaşılması gerekir. Bir oyuncunun MMR değeri oyun bulma ve kahraman seçim ekranına gelinceye kadar etki gösterir. Yani takımınızdaki oyuncuların pervasızca seçim yapması, sürekli ölmesi, koordinasyon sıkıntısı yaşaması, sizin en iyi olmanız, fazla skor elde etmeniz, muhteşem oynamanız falan hiçbir şeyi değiştirmeyecektir. MMR değeriniz oyun sonucuyla ilgili bir durumdur. Kaybederseniz puanınız düşer, kazanırsanız puanınız artış gösterir.

6. Sürekli Aynı Oyuncularla Karşılaşma

Bu bir senaryodur. Maçı sürekli kaybediyor veya kazanıyor olsanız bile sistem sizi sürekli olarak aynı oyuncularla eşleştiriyor olabilir. İşte bu durumda rakip oyuncularla aranızdaki MMR değeri farkının çok fazla olmadığını anlayabilirsiniz. Kaybetseniz veya kazansanız bile onlardan çok fazla uzaklaşmanız söz konusu olmamaktadır. Varsayımlar üzerinden gidecek olursak, kaybettiğinizde 1-2 MMR düşüyor olabilirsiniz. 1500 MMR değerinden 1-2 MMR düşülmesi demek 1498 MMR değerine gerilemek demektir. Tahmin edebileceğiniz gibi bu büyük bir değişim değildir.

7. Tekli Oyuncu ve Grup Eşleşmesi

Bazı maçlarda tekli olarak oyuna giren kişiler karşıda grup halinde giren kişilerle karşılaşabilirler. Bu konuda söylenebilecek pek fazla bir şey olmayabilir. Eğer sizin takımda 2-2-1-1 gibi bir dağılım varsa karşı takımın dağılımı da büyük olasılıkla 2-2-1-1 şeklindedir. Nitekim, takımların dağılımının 1-5 ve 1-5 şeklinde olabildiği durumlarla karşılaşabilirsiniz. Competitive Play yayına alındığında hangi oyuncuların parti halinde hangi oyuncuların tek olarak girdiğini görme rahatlığını elde edebileceksiniz.

8. Yüksek Seviyeli Oyuncularla Eşleşme

Şimdi sizin Level 1 olduğunuzu düşünelim ve karşıda Level 100 bir oyuncu olsun. Adil bir eşleşme olduğunu düşünür müsünüz? Aslında adil bir eşleşme söz konusu değildir. MMR değerleri beta sürecinden bugüne getirilmiştir. Yani Level 1 olan oyuncu betada çok fazla vakit geçirmiş olabilir. Level 1 oyuncunun MMR değerli standart 1500 rakamı olabilir ve buna karşılık Level 100 olan oyuncu 500 oyun oynasa bile hala 1500 MMR seviyesinde bulunabilir. Yani oyuncu seviyelerinin eşleşmelere bir etkisi söz konusu değildir.

Son olarak bu sistem içerisinde kontrol edilemeyen unsurlara değinmek gerekir. Bu kontrol edilemeyen unsurlar aşağıdaki faktörlerle ilgilidir ve belirtilenler bu unsurların sadece bir kısmını oluşturmaktadır. Bu unsurlar sisteme oyuncu hakkında bilgi eklerler ama geliştiricilerin kontrolü dışındadır.

  • Oyundan çıkan oyuncular
  • Farklı kahramanlarda farklı becerilere sahip olan oyuncular
  • Gruplaşmalarda beceri farklılıkları
  • Arkadaşının veya kardeşinin yerine oynayanlar
  • Bazen ekranın önünden geçen evcil hayvan
  • Bazen kolun bozuk olması
  • Bazen İnternet bağlantısının kopması
  • Bazen kapının çalması
  • Bazen telefonun çalması
  • Bazen oyuncunun çok yorgun olması
  • Bazen acil durumların yaşanması

Uzunca bir yazı oldu ama sadeleştirilmiş bir biçimde Overwatch’ta Matchmaking sisteminin işleyişi bu şekildedir. Geliştirici ekibi her geçen gün bu sistemi en iyi hale dönüştürmek için çaba göstermeye devam etmektedir. İşleyiş hakkında bilgi sahibi olduğunuz zaman her şeyin daha anlaşılır olacağını düşünebilirsiniz. Ekip olarak bu yazıyı oluştururken çok yorulduk ama değdiğine inanıyoruz. Hepinize keyifli, adil ve eğlenceli oyunlar! Overwatch hakkında en kapsamlı bilgileri öğrenmek için bizi takip etmeye devam!

Sinirli Overwatch oyuncularına bilgi vermeye çalışan Jeff Kaplan

jeff
MOBA’dan RPG’ye, FPS’den Simülasyon oyunlarına 10 senedir oynanmadık tür bırakmayan bu kişilik, az buçuk İngilizcesiyle şimdi de Overwatch’u yerelleştirmeye soyundu.
21 Haziran 2016 PTR Yama Notları ve Competitive Play Sistemi
Blizzard'dan Competitive Play'de Oyundan Çıkanlar Banlanacak!

Yorumlar

yazar Conquerer
TARİH
Görüntülenme 617
5
Web Design BangladeshWeb Design BangladeshMymensingh